Sidst opdateret d. 16. februar 2023
På Hotel Fårup er vi eksperter i konferencer, og en af vores hemmeligheder er, at vi altid gør vores bedste for at forstå vores gæster, så vi bedst muligt kan imødekomme deres behov. Her er tre tips om mindset, kommunikation og teknik, som vi er sikre på, at du kan bruge, når du planlægger møder eller konferencer.
I enhver situation, hvor du skal planlægge et arrangement for andre end dig selv, bør du starte med at foretage en form for analyse af, hvem gæsterne er, og hvad de har brug for. Den vare du leverer til gæsterne skal passe til dem. Du serverer jo fx sikkert heller ikke kød for dine private middagsgæster, hvis de er vegetarer, eller flæskesteg hvis de er på slankekur. Når du arrangerer en konference skal du have det samme mindset, som hvis gæsterne var dine egne, og du var vært. Start fx din analyse med at notere nogle spørgsmål ned på post its og sæt dem op på væggen:
Begynd herefter at svare på spørgsmålene.
Mange konferencer bliver planlagt med udgangspunkt i arrangørens behov. Hvis du ender der, er der stor risiko for, at også din konference ender som et kedeligt intetsigende program med endeløse PowerPoints uden egentlig relevans.
En konference er en ’vare’ eller et ’produkt,’ som du kan markedsføre og kommunikere om, præcist som det gælder ethvert andet produkt. Når man skal markedsføre en ny vare planlægger man kommunikationen om varen, både før den kommer på hylderne i supermarkedet, når man køber den og efter den er købt. På samme måde kan du planlægge kommunikation om konferencen før, under og efter.
I gamle dage var alle konferencer analoge. Oplægsholderen stod på en talerstol og var nødt til at råbe højt nok til, at hele salen kunne høre pointerne. Hvis der skulle vises grafiske modeller eller tegninger, så foregik det via store papirplakater. Sådan er det langt fra i dag. I dag er en konference ikke bedre end den teknik, der understøtter den. Alle konferencer og større møder bryder samme, hvis storskærmen ikke virker, eller hvis lydanlægget eller mikrofonen står af.
Gør en dyd ud af at tjekke alle de små tekniske detaljer – måske sammen med konferencestedets personale – så du er sikker på, at et fantastisk oplæg ikke bliver en fiasko på grund af en teknisk finesse, der ikke fungerer. Undersøg også hvordan dine oplægsholdere vil vise deres medbragte PowerPoint slides, og tjek, at deres computer uden problemer kan kommunikere med teknikken i lokalet. Du kan være sikker på, at konferencens deltagere opdager de tekniske fejl – og at de vil føle sig langt tryggere og i gode hænder, hvis det hele kører uden tekniske afbrydelser.